close

شعر حزين مصرى 2016 عتاب قصير

شعر حزين مصرى نقدمة لكم اليوم مجموعة من الاشعار الحزينة على مدونتكم مصراوى الشامل ، يصعب تعريف الشعر بطريقة تشمل أنواعه في مختلف اللغات، لكن هناك عدد من التعريفات التي قد تعطي معنى متكاملاً عن الشعر ، معنى الشعر هو عبارة عن كلام موزون يشمل المعانى ويحتوى على كثير من الابيات هو شكل من أشكال الفن الأدبي في اللغة التي تستخدم الجمالية والصفات بالإضافة إلى أو بدلاً من معنى الموضوع الواضح. قد تكون كتابة الشعر بشكل مستقل، وقصائد متميزة، أو قد تحدث جنبا إلى جنب مع الفنون الأخرى ، من منا لا يحمل الحزن في داخله من منا لا يتنفسه من منا لا يعيشه في هذه الصفحة سوف نعرض بعض الاشعار والابيات الحزينة لكم .
شعر-مصرى-حزين
شعر حزين مصرى 2016 عتاب قصير

شعر حزين مصرى

عايش رحال انا طول عمري عايش رحال عايش رحال انا من صغري ورجوعي يا بلادي ده محال  بختي يا ناس اعيش وحدي ماليش حبيب بختي يا ناس يضيع ف الأحزان عمري ودموعي من الهم تزيد ابكي يا عين ما انا لوحدي ولا في حد يشيل همي ولا حد مني قريب مري ياسنيني على الفاضي مري وعدي من قصادي مري وزيدي من اوجاعي مري ماهو ده العادي عمري ف الحزن يضيع قدري المكتوب على جبيني قدري المكتوب اسهر واعيش انا لوحدي وغرقان ف دموع عايش رحال انا طول عمري عايش رحال .
==================
اه ياويلي ويل من احزاني سهران الليل قلبي يعاني من هم كبير وتبكي عيني تصرخ بآه ياني للدمع بقيت اسير وكل يوم وانا على ده الحال واكتب من احزاني ييجي كام موال واندم وارجع اقول ماخلاص بكره جاي الخلاص وارجع الاقيني تاني اتمليت جراح ومن تاني تتبدد الامال ومن حالي اشكي يازمان لا حد حاسس بي يازماني كله ع حساب سعادتي ارتاح بقيت غريب الدار قلبي انكوى قلبي انكوى بالنار يادنيا ليه خونتيني وماليتي قلبي جراح فيها لو يوم سيبتيني اغرق ف بحور افراح ليه دايما تظلميني دا عمري فيكي راح دايما تبكيني وتخليني ف بلدي غريب سواح كفايا ارحميني الدم بقي دموع عيني .
==================
ياقلبي دول ناس مايستاهلوش ناس خاينه وناس قاسيه وشطار ف تغيير الوشوش ناس ع الغدر متعودين ناس الظلم ف قلوبهم ليوم الدين عالم غدارين ظالمين حاقدين استحلوا جرح القلوب وهانت عليهم دموع العين ما انا اللي غلطان ايوه غلطان اديتهم اكبر من حجمهم حبيتهم بزياده واخلصت ف حبهم ناس ماتستاهلش ظلم القلوب معاهم مايفرقش اتعلمت الدرس خلاص مش هديهم اكتر من قيمتهم لانهم رخاص مالهمش تمن الله يلعنهم .
=============
ليه حظك كده ياقلبي كل مابتحلم حلم مابيتحققش ولا حد بجراحك بيحس والكل عليك دايس طب مين يمسح دموعك ويداوي تكسير ضلوعك ياريتك تموت ياقلبي ارحملي من همي ياقدر ليه من حقي ما احلمشي ليه سايبلي الجراح والاحزان بس من حقي ليه سايبني وسط ناس قاسيه مابترحمشي ليه ماليلي انا كاست عذاب ليه فايتني للزمن يجرح فيا من غير حساب ليه ماتخلينيش أفرح ولو حتى يوم ليه دايما مالي قلبي بالهموم ارميني ف بحر الاحلام انا بعرف اعوم خدني من النار حرام تعبت يا هموم حرام يادنيا تديني يادنيا الاحزان بالكتره والفرح مش لاقيه ولو حتي بالقطره .
================
فراق فراق ليه انا يادنيا ماليش غير الفراق غير الجراح وعمر راح عمر راح من غير ما احس بيه فراق احباب وغدر أصحاب وبواقي قلب من الاحزان داب يادنيا كفايا بقي كفايا احزان وشقى وحرمان ماتحسي بيا بقى والله انا كيلي طفح حزن وغدر وجرح ولا همك فيا حاجه حزن وجرح وغدر والله حرام عليكي انا الجرح مابينتهيش ليه يادنيا عليا ماتحنيش هو انا مش من حقي اعيش والحكايه حكايتي انا تستمر الحكايه حكايه مالهاش نهايه وتمشي وتمشي وتمشي ايامي ويا سنيني وعمري ف الحزن بيجري ومش لاقي ل لحكايتي نهايه وابكي واصرخ وادمع ولا حد حاسس ولايسمع .
================
دايما ليه ياحزن ماليني ليه ياجرح مبكيني  ليه يا جراح ماليه سنيني ليه مش ساكته يادموع عيني دايما علي طول اروح لمين اهرب على فين سهران ياليل بنزف دموع اه ياطريق صعب مافيهوش رجوع اه ياجراح مابتنتهيش اه ياجراح مابتنتهيش اه يا قلوب ف الرحمه مالكيش طب ليه يازمن سايبني اعيش اسيت كتير بقيت اسير لاحزاني ومتحمل كتير جربت كتير ارحل واسافر قالتلي احزاني وياك للاخر قوللي يازماني انا اعمل ايه ليه تموت قلبي وتدوس عليه ليه محرم الفرح عليا قوللي ليه دايما مبكي عنيا .
=================
اه ياقولت الاه ياللي بتقتلني من صغري يا اه وانا بقولك من حس بيا ف يوم وقال امسح دموعك كفايا يادنيا بقي كفايا تعبت انا داري داري شمسي ونهاري يا حزن قلبي ارحمني وسيبني ف حالي يا قدر ظالم سيبني اعيش كفايا تعبت يازمن متحاسبنيس اه منها الاه دايما ع بالي وعمري ماهرتاح ليه انا يازمن دباح ارحمني بقى انا دوبت جراح .
==============
اه منها القلوب لما تجرح وتخون اه لما تبيع والناس عليها بتهون اه ياقلب كان غالي اه ياحلم كان ف السما عالي ليه يادنيا كفايا بقي دايما ماليني الشقا ليه يادنيا اشمعنا انا اشكي لمين احزاني وهمي ما الكل مبكيني وظالمني اه منك يا احزان مالكه القلب ومبكيه العين اه ياسنين حرمان مليانه ظلم وانعدم فيكي الامان حرام والله تعبت دا انا انسان .
============
وداع ياسنيني آه يافرح ناسيني وسايبني لحزن مبكي عيني بسهر انا كل يوم والله عيني مابتشوف النوم اه ياحزن ماليني وظلم بناره كاويني قوليلي ياسنيني امتى تفرح عيني واعيش مرتاح يا احزاني انسيني فوتيني بعيني انا والله اكتفيت جراح واه واه واه ياقلبي ياحزين ودوري دوري يا دنيا الاحزان وانسيني عوضيني عن الحرمان اه ياوطن بقيت فيه غريب لا ليا فيك صاحب ولا حبيب ياوطن كل يوم تديني الام وجراح .
=============
يا احزاني ارحلي وعنى ولا تسالي وف طريق رحيلك عني امشي وكملي اشتقت للهنا خدي معاكي الضنا حرام تعبت انا تعبت خلاص وبكت عيني اه يا احزان مكتوبة على جبيني كل احزان كتيرة اه ياليالي عذاب وايام مريرة حرمت احلم ما انا كل ما احلم قلبي يتألم وبقول ياقلبي اخر مرة ولا بتعلم اه يازمان ظالم وعليا قاسي اه لو تاخدني الفرحة وتنسانى احزاني وفييييين ايام زمان ايام الحنان ايام الاماني راااااحت خلاص ماتت ياناس ضعنا ومات الاحساس .

شعر حزين عن الحب

بكيت وهل بكاء القلب يجدي فراق أحبّتي وحنين وجدي فما معنى الحياة إذا افترقنا وهل يجدي النّحيب فلست أدري فلا التّذكار يرحمني فأنسى ولا الأشواق تتركني لنومي فراق أحبّتي كم هزّ وجدي وحتّى لقاءهم سأظلّ أبكي تعبت أكتم قهر حبّي وأعاند كلّ حسّادي ولا ودّي أحد يدري عن حياتي وش جرى فيها أنا في يوم حبّيتك أحسّه يوم ميلادي قصايد قلتها لأجلك كتبتك في قوافيها إذا مات الأمل فيني يظل الشوق بفؤادي وتبقى لي حروف اسمك قصيدة دوم أغنّيها وينك؟ كرهت هذا العمر بعدك كرهت درب ما يجيلك كرهت عالم ما تحكمه عيونك وينك؟ يا فرح يومي وأمسي يا دفى نبضي وهمسي كل دقّة في خفوقي كل لحظة فيها شوقي تحترق بلهفة عيوني وينك؟ أنا تعلّمت الهوى تحت يمناك درست معنى العشق حسب اختياري ما أبغاك تعشقني ولكنّي أبغاك لا ضاقت الدّنيا تصير داري وأبيك لامني تزاعلت ويّاك ترضي غروري قبل أجيب اعتذاري وأبيك تدري لو أحاول بفرقاك إنّي بحاول قبلها بانتحاري لو بغيت أصد عنك ما قويت وإن بغيت أفارقك قلبي خفق من يقول إنّي على هجرك نويت قلّه إنّ قلبي بحبّك محترق وقلّه إنّي في محبتك اعتليت رافع الهامة على حد الشفق وقلّه إنّي في بحر حبّك رسيت فوق مجداف الهوى .
==================
علمني حبك.. أن أتصرف كالصبيان أن أرسم وجهك .. بالطبشور على الحيطان.. و على أشرعة الصيادين على الأجراس.. على الصلبان علمني حبك.. كيف الحب يغير خارطة الأزمان.. علمني أني حين أحب.. تكف الأرض عن الدوران علمني حبك أشياءً.. ما كانت أبداً في الحسبان فقرأت أقاصيص الأطفال.. دخلت قصور ملوك الجان و حلمت بأن تتزوجني بنت السلطان.. تلك العيناها .. أصفى من ماء الخلجان تلك الشفتاها.. أشهى من زهر الرمان و حلمت بأني أخطفها مثل الفرسان.. و حلمت بأني أهديها أطواق اللؤلؤ و المرجان.. علمني حبك يا سيدتي, ما الهذيان علمني كيف يمر العمر.. و لا تأتي بنت السلطان .
صور شعر حزين مكتوب عليها اشعار حزينة

صور مكتوب عليها شعر حزين 2016 شعر مصرى

صور مكتوب عليها شعر حزين 2016 شعر مصرى

صور مكتوب عليها شعر حزين 2016 شعر مصرى

صور مكتوب عليها شعر حزين 2016 شعر مصرى

صور مكتوب عليها شعر حزين مصرى

صور مكتوب عليها شعر حزين مصرى

صور مكتوب عليها شعر حزين مصرى نزار قبانى
شاهد/ى ايضا :- شعر غزل - قصائد حب - كلام حب - قصص وعبر
تم الانتهاء من كتابة تدوينة شعر حزين مصرى 2016 عتاب قصير اتمنى ان تنال اعجابكم جميعا نسعى دائما لتقديم كل ماهو ممتع لكم فاتمنى ان نكون عند حسن ظنكم جميعا فارجو دعمنا وتشجيعنا على تقديم الافضل بمشاركة الموضوع مع اصدقائكم على مواقع التواصل الاجتماعى فيس بوك تويتر جوجل بلس عن طريق ازرار المشاركة اسفل التدوينة مع ترك تعليق داخل صندوق التعليقات , كل الود والاحترام لكم , الى اللقاء فى تدوينة اخرى من تدوينات مصراوى الشامل .
تعليقات